10sep

DUBBEL JUBILEUM DAF

 
DAF Trucks bestaat 90 jaar – en Caspar de Haan werkt 90 jaar voor DAF! 
Een mooi moment om even stil te staan bij onze oudste industriële klant. In 1928 begon Hub van Doorne een kleine constructiewerkplaats aan de Tongelresestraat 27 in Eindhoven. Hij verrichtte las- en smeedwerk voor lokale bedrijven, zoals Philips. In 1932 ging het bedrijf aanhangwagens maken. Zo ontstond Van Doorne's Aanhangwagen Fabriek, kortweg DAF. Onze toenmalige directeur (Cas VI, zie ook https://www.caspardehaan.nl/historie) leverde van meet af aan verf en glas aan Hub en Wim van Doorne. Ze huurden hem ook in voor schilderwerk en onderhoud.

Een paar Caspars later
Latere opvolger en kleinzoon Cas VIII (foto): “DAF is een fantastisch bedrijf om voor te werken. Onze relatie bleef al die jaren bestaan. Terwijl we zeker niet het enige schilder- en onderhoudsbedrijf zijn dat voor DAF werkt. Je moet je keer op keer bewijzen; goed werk leveren tegen scherpe condities. Tot op heden slagen we daar altijd in. Zelf liep ik tijdens mijn studietijd, eind jaren 60, stage op diverse DAF-afdelingen. Bij de lakstraat, op de spuitafdeling voor onder andere Leopardtanks, en later ook in Born als spuiter van de bekende DAF-personenauto’s met 'het pientere pookje'.”
Sinds 2009 staat Cas IX aan het roer van de onderneming, die alsmaar verder uitgroeit tot een zeer modern, innovatief onderhoud en renovatie bedrijf.

Door en door
Tino Schellekens, manager Sites & Buildings bij DAF: “Het is heel prettig werken met partners die wij door en door kennen en visa versa. Zelf ben ik vanuit mijn functie al ruim 12 jaar verantwoordelijk voor projectmatig en groot onderhoud van de gebouwen. De afdeling ‘maintenance’ regelt storingen, glasbreukherstel, klein schilderwerk en andere bijzondere werkzaamheden. Dit is de afdeling met het meeste contact met de mensen van Caspar de Haan. Vanuit onze afdeling gaat het vooral om het projectmatig schilderen en vervangen van puien, projecten op gebied van veiligheid, et cetera. Bij ver- en nieuwbouwprojecten lopen dit soort werkzaamheden doorgaans rechtstreeks via de aannemer, maar daar zijn de lijnen kort en zien we Caspar de Haan ook vaak terug. We maken onderscheid tussen de grote projecten met een jaarbudget en het lopende budget voor noodzakelijk onderhoud en modificatie van vastgoed.”

Strakke planning en veiligheid voorop
Centraal staat dat de productie bij DAF niet verstoord kan en mag worden. Waar mogelijk voeren we dus onderhoud uit tijdens de productie. Als productielijnen toch stilstaan, bijvoorbeeld vanwege vervanging, maken we van de gelegenheid gebruik voor onderhoud en schoonmaak in de fabriekshallen. Ook tijdens bedrijfssluiting vinden onderhoudswerkzaamheden plaats. Grootonderhoud bij DAF bestaat onder meer uit schilderwerk en onderhoud aan kozijnen. We reinigen de spanten en andere ‘hoge’ delen van de productiehallen en waar nodig schilderen we ze. Onlangs voeren we hiervoor een succesvolle pilot uit, zonder productiestilstand. Tino Schellekens: “Werkzaamheden tijdens de productie zijn zeker mogelijk maar moeten zeer goed worden voorbereid en strak gepland, veiligheid staat hier altijd voorop. De mensen van Caspar de Haan hebben veel ervaring om dit in goede banen te leiden, dit vereist echt specifieke kennis en ervaring.”

Een match
“Het DAF-terrein bestaat uit meer dan 100 hectare met ruim 350.000 m2 gebouwen van recent tot redelijk gedateerd. Vanuit Sites & Buildings en Maintenance proberen wij het onderhoud zo goed mogelijk te stroomlijnen en ook om de buitenkant van het complex visueel in de DAF-stijl en kleurstelling te houden. Caspar de Haan denkt hier altijd proactief in mee. Kwaliteit is soms ook net iets meer leveren dan gevraagd! Zoals meedenken, alternatieven bieden en initiatief nemen, zaken die we bij huisleverancier Caspar de Haan vaak zien en waarderen. Natuurlijk moeten ze zich, net als alle leveranciers, keer op keer bewijzen, met goede plannen komen en altijd concurrerend aanbieden. Ze werken inmiddels 90 jaar voor DAF dus een match is er absoluut.”