Uitdaging: zorgverlening moet altijd door kunnen gaan

Het Máxima Medisch Centrum (MMC) is al sinds de jaren 80 een klant van Caspar de Haan, tot 2002 onder de toenmalige naam Sint Josephziekenhuis. De afgelopen decennia zijn we dan ook bij vele  schilder- en vastgoedklussen in het ziekenhuis betrokken geweest en hebben we een brede ervaring opgebouwd met de specifieke omstandigheden die zich hier voordoen. Die omstandigheden liegen er niet om: de zorgverlening moet immers altijd door kunnen gaan, ongeacht de werkzaamheden die plaatsvinden. Samenwerking in het kort: 

  • 80.000m2 aan onderhoudswerk voor Máxima Medisch Centrum in Veldhoven
  • Bijzondere omstandigheden vanwege zorgverlening die altijd door moet gaan
  • Duurzame samenwerking: al sinds de jaren 80
  • Proactief meedenken op vele verschillende vlakken
  • Samenwerking vastgelegd in raamovereenkomst
     
Of het nu gaat om de renovatie van een operatiekamercomplex, de spreekkamer van een arts of een complete verpleegafdeling, iedere klus moet tot in detail voorbereid worden. Bas de Leeuw, Hoofd Bouwbureau van het MMC: “Het huidige gebouw van het MMC in Veldhoven telt 80.000m2. Al die ruimtes moeten voortdurend onderhouden en, wanneer nodig, gerenoveerd worden. Dat betekent dat er altijd wel ergens gewerkt wordt, terwijl de zorg 24 uur per dag, 7 dagen in de week door moet gaan.”
 
Duurzame samenwerking
Sinds 2010 is de samenwerking tussen het MMC en Caspar de Haan vastgelegd in een raamovereenkomst. Bas de Leeuw: “Mede door de complexiteit van ons werk, hebben we behoefte aan een betrouwbare partner die ervaring heeft met onze manier van werken, en daarnaast een duurzame samenwerking in de toekomst kan garanderen. In de raamovereenkomst die we hebben opgesteld, is exact opgenomen welke prijzen we hanteren en welke materialen gebruikt worden. Op het moment dat er snel geschakeld moet worden, is er dan geen discussie over dat soort dingen. Maar ook bij reguliere projecten hebben we voordeel van onze duurzame samenwerking. Omdat we de mensen van Caspar de Haan niets meer uit hoeven te leggen, kunnen we projecten veel sneller en efficiënter aanvliegen. En dat scheelt tijd én geld.”
 
Specifieke gedragsregels
Wat dat betekent voor de mensen die er komen werken, laat zich raden. “We hebben het dan over onder andere planning en voorbereiding, maar ook over de attitude van de werklui,” zegt Bas de Leeuw. Je moet in je achterhoofd houden dat voor iedere patiënt die hier komt, zijn of haar bezoek aan het ziekenhuis van het allergrootste belang kan zijn. Het kan letterlijk om leven of dood gaan. Dat stelt specifieke eisen aan de mensen die hier komen werken. Een arts kan geen slechtnieuwsgesprek voeren als op de achtergrond een schilder vrolijk meezingt met een luide radio. Ook wanneer iemand in het zicht van onze patiënten ongeïnteresseerd tegen een deurpost hangt met een sigaretje en zijn telefoon, vinden wij dat niet prettig. Er gelden hier dan ook andere gedragsregels dan op de meeste andere klussen. Het is voor ons heel belangrijk dat de mensen die hier komen werken, zich hiervan bewust zijn.”



Opdrachtgever



Categorie

Zorginstellingen