10dec

Serviceteam Caspar de Haan

 
Met ruim veertig dienstjaren kent hij zijn pappenheimers. Hij weet wat hij van ze kan verwachten. Dat het niet alleen om vakmanschap draait. Maar ook om het snel kunnen schakelen, het zelfstandig beslissingen kunnen nemen en het leuk vinden om solistisch op te treden. Met die talenten en instelling is zijn team in staat ad-hoc opdrachten uit te voeren en in geval van calamiteiten oplossingsgericht te handelen. Typische eigenschappen van een serviceschilder. Want volgens Peter Das (58) is de ene schilder de andere niet. Je hebt ze in alle soorten en maten.

Planning
Een professionele aanpak, waar het gaat om het snel oplossen van calamiteiten en het flexibel uitvoeren van ad-hoc opdrachten, is waar Peter Das als ouwe rot in het vak voor staat. Het hoofd van de service afdeling heeft dan ook weinig met het begrip ‘planning’. Omdat die nooit zeker is. Een planning van vandaag ziet er morgen vaak heel anders uit. En dat vindt hij juist zo leuk aan zijn werk. Geen dag hetzelfde, en vooral met heel veel afwisseling en onverwachte situaties. “Dat moet wel bij je passen. Ik zou voor geen goud anders willen!”

Twaalf koppig teams
Het moet je inderdaad liggen. Nooit precies weten hoe de dag er uit gaat zien en wat er zoal op je afkomt. Wel weten dat het altijd een dag vol verrassingen is waarbij de klant steeds centraal staat. Als je met Peter Das in gesprek bent, merk je al gauw dat het een man is van de oude stempel maar wel met de bevlogenheid en energie van een jonge vent. Zijn oogjes glimmen als hij over zijn werk vertelt. Al voor drie generaties De Haan, is de trotse mededeling. Ook dat er in die jaren veel veranderd is. Denk alleen al aan de digitalisering waar zijn generatie niet mee opgegroeid is, en hij al zeker niet als ambachtsman. Tot 1999 werkte hij in de uitvoering en werd als serviceschilder gepromoveerd tot meewerkend uitvoerder. Van een eenkoppige afdeling groeide zijn team uit tot een bloeiende afdeling van twaalf man.

Hoog servicegehalte
Zijn serviceteam bestaat uit een groep schilders die hun vak verstaan en ingezet worden op werken in een specifieke omgeving met aandacht en respect voor bewoners. Denk aan ziekenhuizen en verzorgingscentra waar in drie dagen tijd een kamer of ruimte opgeknapt moet worden. Maar ook zien we ze bij woningcorporaties waar mutaties zijn, of klachten van bewoners. “En dan de verzekeringsmaatschappijen die ons vragen om schades voor onze rekening te nemen. Mijn schilders werken ook bij particulieren. En sinds kort hebben we er ook de glasservice weer bij. Verder hebben we schilders die continu bij bedrijven werken. Die zich daar zo thuisvoelen en er ook helemaal bij horen. Een serviceschilder heeft een hoog servicegehalte; hij kan zich goed inleven in de situatie, handelt daar ook naar en zet altijd een extra tandje bij. Het is vaak eenzaam werken, maar daar kies je dan ook voor.”

Schilders
Peter vertelt dat er verschillende soorten schilders zijn; nieuwbouwschilders, projectschilders, serviceschilders en schilders die bij particulieren werken. “Ze hebben allemaal hun bijzondere eigenschappen, karakters en voorkeuren. Dat is zo mooi, die diversiteit. Dat is mijn werk ook; divers en allesbehalve saai. Dat hoort bij mij. Ook al is het vaak nogal hectisch met veel passen, meten en verschuiven in de planning. Zonder dat klanten daar natuurlijk weet van hebben. Dat is de uitdaging! Als er een calamiteit is, moeten we daar à la minute op in kunnen spelen. Dat mag in principe nooit ten koste gaan van een andere opdracht.”

Met hart voor de klant
In zijn jonge jaren werkte Peter als schilder op de grote projecten. Hij was een van de vele Philips schilders en kent alle plekken en gebouwen op Strijp S. Van binnen en van buiten. Voor hem is het bekend terrein waar hij nog wel eens met weemoed doorheen rijdt nu het een geheel andere bestemming heeft gekregen. “Dat waren mooie tijden!” Ook al zijn die veranderd en krijgen we steeds meer te maken met een verhardende maatschappij, Peter laat zich daardoor niet uit het veld slaan. Hij blijft er cool onder. En al zeker onder de druk van zijn verantwoording die continu vraagt om creativiteit en volharding. Met hart voor de klant. Een echte vakman; eentje uit het goede hout gesneden.